|
|
|
|
Juni 2007
Verstuurd: zondag 10 juni, 8.36 uur
Gisteren was Maria Fröhlich bij ons op bezoek. Zijn woont in een zencentrum in Wapserveen. Hier stonden we gistermiddag op de dijk bij het monument van de scheepsramp van Moddergat in 1883 (voor het verhaal zie mijn bijdrage op 1 februari).
Tekst op het monument.
Maria vertelde dat zij onderweg in Dokkum een processie had gezien rond een reliek van Bonifatius. Dit stond erover in het Friesch Dagblad:
Na jaren weer processie in Dokkum
Dokkum - Voor het eerst sinds 1952 zal er zondag weer een katholieke processie door Dokkum gaan. Dat gebeurt tijdens de jaarlijkse Bonifatiusdag van het bisdom Groningen-Leeuwarden.
Een processie is een voettocht van biddende gelovigen rond een bedevaartplaats. De processietraditie die al eerder in Utrecht (Willibrordprocessie) en Amsterdam (Sacramentsprocessie) is hersteld, komt nu ook Dokkum weer tot leven. Volgens pastor Paul Verheijen komt dat omdat het ,,kerkelijk klimaat weer zodanig is dat daar daar ruimte voor is.
In Dokkum bestaat al heel lang het processiepark bij de Bonifatiuskapel. Dat is omdat er vroeger een processieverbod op de openbare weg boven de grote rivieren bestond. ,,Dat verbod is al lange tijd geleden ingetrokken, maar in die tijd was er weinig belangstelling voor oude rooms-katholieke gebruiken, aldus Verheijen.
Onder de Nederlandse wet waren processies lange tijd alleen toegestaan in plaatsen waar deze al in 1848 bestonden. Processies komen dan ook nog steeds met name voor in die plaatsen. Bij de grondwetsherziening van 1983, die in 1989 van kracht werd, verdween het processieverbod. Van de opheffing van het processieverbod werd in Nederland voor de eerste maal gebruikgemaakt in het jaar 2002, toen in Utrecht een Willibordprocessie werd gehouden, onder het motto Geloven mag gezien worden.
In de processie die vanaf de parochiekerk aan de Hoogstraat naar de Bonifatiuskapel zal trekken worden de relieken van Bonifatius meegedragen. Verder zijn er vele jongeren die al het hele weekend samen doorgebracht hebben in Dokkum. De misdienaars met wierook, kaarsen, kruis en vlaggen, de aanwezige pastores, de bisschop en zijn vicarissen, allen lopen in hun liturgische gewaden mee in de stoet.
Maria had de 'reliek' van Bonifatius gezien; het was een gedeelte van zijn schedel.
Zelf kan ik merken dat ik geschiedenisles heb gehad op de Dr. Abraham Kuyperschool, naar de gereformeerde staatsman van rond 1900. Bij ons begon de kerkgeschiedenis, zoals ik het me herinner, bij Maarten Luther die aggeerde tegen de misstanden van de 'roomsen'. Ik herinner me een plaatje uit ons boek (en ben later gaan twijfelen of ik het misschien verzonnen heb, wat niet afdoet aan de zaak) met daarop rijk uitgedoste bisschoppen die een kar met zich meenamen vol met lijken erop. Deze werden in stukjes verkocht, omdat mensen daar krachten aan ontleenden. En ook kon je bewijzen kopen (aflaat) om een plaats in de hemel te kopen met geld. De mensen waren heel arm, terwijl grote kathedralen verrezen. Ik geef het eerlijk toe: deze indrukken hebben mij nooit losgelaten en ik kan het niet anders dan heel merkwaardig vinden dat 'die roomsen' een stukje van iemands schedel in een doosje doen en erachter aanlopen. Maar goed, Abraham Kuyper bleek wat mij betreft later ook niet zo'n leuke man te zijn.
Op 20 juli houd ik dit dagboek een half jaar bij. Ik heb besloten dat dit een goede gelegenheid is dit project af te ronden en het dagboek dan te sluiten (het blijft uiteraard toegankelijk via internet). Ik vind dat ik op deze manier het beste kan laten zien wat ik wilde: een geïllustreerd verslag maken van mijn kennismaking met de geschiedenis en de natuur rond Moddergat. Inmiddels heb ik zo goed als alle kerken in de omgeving bezocht en alle vogels die hier voor de lens vliegen zijn al eens voorbijgekomen.
Ik heb gemerkt dat ik met zo'n intensiteit heb gefotografeerd dat ik de 'spoeling alleen maar dunner' kan maken. Bijna alles staat er wat mij betreft op, van hartje winter tot hartje zomer.
Overigens komen de eerste twee weken van juli Jan Gorter en Paul Czerwinski, twee vrienden van me uit Zwolle, op bezoek. Zij logeren dan in een huisje op de camping tegenover ons huis. Zij zijn echte liefhebbers van geschiedenis en van oude kerken en natuurlijk zal ik het dan niet kunnen laten nog veel foto's te maken. Omdat ik nu weet dat het nog zes weken duurt zal dit een extra reden zijn om nog te zoeken naar lacunes in het dagboek (ik heb de kerk van Metslawier nog niet gefotografeerd en verderop..., er liggen zoveel oude kerken in Friesland! Maar goed, ik heb ze allemaal al eens gefotografeerd op www.historischekerken.nl en dit project hoef ik natuurlijk ook niet nog eens over te doen).
Komende dagen wordt dit dagboek niet bijgewerkt vanwegee andere activiteiten.
Verstuurd: zondag 10 juni, 8.36 uur
De afgelopen dagen heb ik een pagina gemaakt op YouTube, de plaats op internet waar je je eigen video's kunt plaatsen. Je kunt er een videoclip zien van het lied "april" van mijn nieuwe cd, die vandaag over twee weken uitkomt.
Behalve de clip van mijzelf heb ik ook een verzameling 'favoriete films' aangelegd. Deze is erg divers van samenstelling (van Mohammed Ali tot Elvis Presley), maar de boventoon bestaat uit historisch folkmateriaal.
Klilk hier voor de video's op YouTube
Klik hier voor "het lentelied" op Myspace
Verstuurd: zaterdag 9 juni, 14.07 uur
Ik heb een macrostand op mijn fototoestel en hiermee kun je goed zien hoe bijzonder de 'gewone bloemetjes' eigenlijk zijn. Hier zie je weegbree, een van de meest voorkomende planten.
Nog zo'n gewoon bloemetje dat eigenlijk heel bijzonder is. Vorige week had ik witte klaver, nu zijn broer de rode.
Het blad van de rode klaver is bekend als "klavertje drie" en is het nationale embleem van Ierland ("shamrock"). Het wordt tijdens St. Patrick's Day (17 Maart) door Ierse mensen over de hele wereld gedragen. Dit vond ik op een website over de achtergrond van dit verhaal:
Sint Patrick werd in 387 geboren in Schotland als Maewyn Succat, die op z'n 16e werd ontvoerd en verkocht als slaaf, althans volgens z'n geschriften. Tijdens zijn zes jaar durende slavernij kreeg hij religieuze visioenen en putte hij kracht uit het geloof. Hij ontsnapte, reisde naar Frankrijk en werd priester.
Op z'n 60e keerde hij terug naar Ierland om daar het Christendom te verspreiden. Men zegt dat Maewyn een onvoorstelbaar sterke persoonlijkheid bezat waarmee hij steeds iedere tegenslag wist te overwinnen. Het klavertje drie gebruikte hij als een metafoor om de drie-eenheid: Vader, Zoon en Heilige Geest aan te duiden.
St.Patrick overleed op 17 maart 460. Vanaf de zevende eeuw wordt hij op 17 maart herdacht door de Ieren - waar ook ter wereld - met een groot feest ("St.Patrick's Day")
Verstuurd: vrijdag 8 juni, 13.03 uur
Klik hier voor de foto's van gisteren en vandaag.
Verstuurd: donderdag 7 juni, 10.39 uur
Ik had vanmorgen weinig inspiratie om een foto te maken, dus plaats ik deze foto van een kerkje in Bourgondië (Empury) van een paar jaar geleden. Gisteravond had ik een vergadering van de Task Force Toekomst Kerkgebouwen, waar ik deel van uit maak, in Nijmegen. Dus dat was een eindje terugrijden naar Moddergat.
Ik heb op de vergadering gehoord dat het een gevolg van de Franse Tijd is geweest dat kerken in handen zijn gekomen van kerkelijke organisaties. Daarvoor waren kerken van de gemeenschap en was de kerkelijke organisatie een van de gebruikers. Het is precies het omgekeerde proces als we de afgelopen jaren rond de voetbalstadions hebben gezien. Die behoorden vroeger tot dezelfde organisatie als de verbonden voetbalclubs. Tegenwoordig willen we dat scheiden, zodat er meer activiteiten in voetbalstadions kunnen gebeuren, zoals popconcerten. Ik hoop dat we voor onze kerkgebouwen ook ruimte kunnen maken voor meersoortige activiteiten, zodat velen het lot van sloop kunnen ontlopen. (Maar hopelijk niet met de drie Toppers!)
Verstuurd: woensdag 6 juni, 9.37 uur
Er is gisteren gemaaid op de binnendijk in de Peazemerlannen. Ik wist dat ergens tussen de hoge distels een nest van een scholekster zat. Pas toen ik dichtbij kwam zag ik dat een klein stukje gespaard was gebleven, een vierkante meter rond het nest. Zo iemand op de trekker (tractor in normaal Nederlands) moet wel net eventjes op zitten te letten en eromheen gaan met het grote maaiapparaat. Petje af.
Deze vader of moeder hield me goed in de gaten toen ik het nest fotografeerde.
Verstuurd: dinsdag 5 juni, 10.20 uur
Een bergeend met een kleine twintig kuikens op het wad vanmorgen. 'Adoptie' komt bij bergeenden voor, dus misschien is dit wel een pleegmoeder of oppas van een aantal.
Verderop vluchtte een andere groep tussen de kwelderplanten.
Verstuurd: maandag 4 juni, 12.06 uur
Vanmorgen ben ik voor de eerste keer mijn fototoestel vergeten mee te nemen tijdens mijn ochtendwandeling met Timo. Gelukkig heb ik gistermiddag nog foto's gemaakt tijdens een wandeling langs de buurdorpen Wierum en Nes. Klik hier om ze te bekijken.
Verstuurd: zondag 3 juni, 11.49 uur
Deze foto's van eergisteravond was ik nog vergeten te plaatsen. We hadden Timo een bot gegeven. Zijn vorige baas, van wie wij Timo vorig jaar hebben overgenomen, had ons nog verteld dat hij nooit iets gaf om te kauwen, omdat hij bang was dat honden dan zouden leren om aan spullen te kauwen. Toen we dit bot voor hem meenamen vroegen we ons af of hij zich er wel raad mee zou weten, want hij is inmiddels zeven jaar oud. Maar als een volleerd bottenkauwer ging hij te werk net zo lang door tot zijn kaken pijn deden. We hebben het bot toen afgenomen en Anshin is -om hem af te leiden- een rondje met hem gaan lopen. Maar thuisgekomen wist hij het nog en begon enthousiast naar zijn bot te zoeken. De volgende dag hebben we het bot nog eens gegeven en was het binnen een half uur opgekauwd en doorgeslikt.
Verstuurd: zaterdag 2 juni, 11.49 uur
Deze twee hazen zaten vanmorgen achter de dijk.
Verstuurd: vrijdag 1 juni, 11.20 uur
Klik hier voor de foto's van vanmorgen, waaronder deze van de tureluur.
|
|
|
|
|
|
|