Gezicht op de pier en Schiermonnikoog rond half twee vanmiddag.
Verstuurd: zondag 30 maart, 18.31 uur
Vandaag heb ik een oversteek naar Ameland gemaakt. Klik hier voor de foto's.
Verstuurd: vrijdag 28 maart, 14.08 uur
Een paar foto's van de afgelopen dagen. Dit is een zilvermeeuw.
De Ceciliakerk van Oosternijkerk.
Kanoet.
Helaas gaat het weekend gregoriaans zingen niet door vanwege een ziekte van Geert Maessen. Ik heb net iedereen afgebeld.
Verstuurd: woensdag 26 maart, 8.02 uur
Deze foto heeft Anshin eergisteren genomen met hoog water tegen de pier.
Rotganzen. Ook deze foto is van Anshin
Gisteren heb ik het artikel geplaatst op www.vomhimmelhoch.nl over het zoeken naar heiligen bij oude kerken. De auteur heeft een inventarisatie gemaakt van alle Friese kerken met hun patroonheiligen en deze lijst heb ik eveneens online gezet. Klik hier om het te lezen.
De discussie over Maria en Antonius (zie de bijdrage van 27 maart op deze pagina) is voor ons het startsein om meer informatie te verzamelen over de heiligengeschiedenis van Noord-Nederland. We roepen de hulp in van lezers bij het verzamelen van informatie. Kent u ook een kerk die 'dubieus' aan een heilige wordt toegeschreven? Hoe zeker is het eigenlijk aan welke heilige een kerk werd gewijd? Op de website www.historischekerken.nl willen we deze gegevens plaatsen.
Verstuurd: maandag 24 maart, 12.06 uur
Mijn zussen hebben mij foto's van de eerste paasdag gemaild van mijn ouders en hun kleinkinderen. Hier mijn vader met Yari.
En mijn moeder met Tomás.
In onze familie hebben we niet van die verfijnde eetgewoonten.
Verstuurd: zondag 23 maart, 20.59 uur
Anshin had een paasontbijt geregeld vanmorgen.
Orthodoxe christenen vieren dit jaar pas pasen op 27 en 28 april. Dat komt omdat zij hun berekeningen nog altijd afstemmen op het Joodse pesachfeest, dat altijd eerder moet plaatsvinden. Pesach gedenkt de uittocht uit Egypte en staat symbool voor de bevrijding van de slavernij, wat traditioneel wordt gezien als een 'voorafspiegeling' van het paasfeest. Volgens het evangelieverhaal was Jezus ook in Jeruzalem om het pesachfeest te vieren voor hij gekruisigd werd.
Verstuurd: zaterdag 22 maart, 19.34 uur
Gisteren waren de nieuwsrubrieken van internet ineens gevuld met het bericht: "Verloren eiland Bosch gevonden" (Leeuwarder Courant). Iets genuanceerder was meteen al de Nos-kop: "Resten eiland Bosch gevonden". Vanmorgen bleek dat de Volkskrant een journalist aan het werk had gezet: Hierin:
"De grondradar heeft een zandlaag onder een laag zand gezien. Plus objecten die groter zijn dan een stoeptegel, maar waarvan onduidelijk is wat het precies zijn. Als dat bakstenen waren zou het mooi zijn, zegt historicus Albert Buursma van de Stichting Verdronken Geschiedenis. Toch zou ook dat niet bewijzen dat het eiland Bosch écht is teruggevonden. Schepen vervoerden ook bakstenen.'
Al jaren zoeken Groningse wetenschappers en geschiedenisliefhebbers naar het verdronken eiland Bosch dat tussen Schiermonnikoog en Rottum moet hebben gelegen. De mogelijk bewoonde zandplaat, die tot 1530 in bezit was van een klooster in Aduard, is in de 16de eeuw opgegaan in de golven. En vanwege de langzaam oostwaarts kruipende Waddeneilanden kan dat geweest zijn onder de oostpunt van het huidige Schier."
[...] Recent onderzoek heeft op drie tot vier meter diepte verstoringen van de bodemopbouw aangetoond op een plaats waar Bosch gelegen kan hebben. Daar zijn drie mogelijke verklaringen voor: een ophoging door een storm; wadafzetting of een voormalig eiland.'"
[...] Vlekken op de radar suggereren bovendien de aanwezigheid van objecten die, voor zover deskundigen er iets van kunnen zeggen, vermoedelijk níét van hout zijn. Misschien ligt er dus iets van metaal of stenen, en heel misschien wijst dat dan eindelijk op resten van het Groningse Atlantis.
Er wordt een expositie geopend op Schiermonnikoog over het 'Atlantis van het Noorden'
Op 3 maart 2007 heb ik een bijdrage geschreven over de tientallen verdwenen dorpen in de Dollard. Klik hier om deze te lezen.
Vorig jaar heeft Omrop Fryslan een film uitgezonden over de zoektocht naar Bosch. Klik hier om de uitzending te bekijken.
Verstuurd: vrijdag 21 maart, 8.12 uur
Sint Antonius Abt in verzoeking door een stuk goud, ca. 1436, Fra Angelico, Museum of Fine Arts, Houston.
Op 7 februari heb ik in dit dagboek geschreven dat Anshin met iemand gesproken heeft die beweerde dat de kerk in Paesens misschien niet aan Antonius (abt) is gewijd. Ik vond het nogal kras, want alle monumentengidsen, het boekje van de kerk zelf en het ANWB-bord voor de kerk vermelden Antonius als patroon.
Gisteren heb ik een brief van hem gehad. Zijn naam is Paul Noomen, hij is historicus bij de Fryske Akademy en wat hij zegt klinkt nogal overtuigend. Antonius was in de tijd van de bouw van de kerk nog vrijwel niet bekend in deze streken. De reden dat iedereen er vanuit gaat dat Antonius kerkheilige is is omdat er een afbeelding van hem op de klok uit 1507 staat, van drie eeuwen later dus. Maar daar staat ook Maria op, zelfs groter.
Leeuwarden, 18 maart 2008
Beste (vriend van) Anshin,
Blijkens het monumentenboek van Herma van den Berg heet de klok in Paesens "Maria", draagt hij de afbeeldincen van Maria, Anthonius en Catharina, en de opschriften S. Maria en S. Antonius.
Over de patroonheiligen in Friesland verscheen in 1989 het artikel van Gerrit Verhoeven, waarvan ik een copie bijvoeg. Hij beargumenteert daarin ondermeer dat je met klok-opschriften als bron voor de patroonheilige van de kerk moet oppassen: de klokken kunnen een andere beschermheilige hebben dan de kerk. Onzekerheid is er helemaal als de klok verschillende heiligen heeft. (Zie pag. 78).
In het geval van Paesens wijst de klok duidelijk niet eenduidig naar Anthonius. Als we bovendien bedenken dat (1) de kerk -gezien het gebouw- in ieder geval al van rond 1200 dateert, en dat (2) bovendien Anthonius een typisch laat-middeleeuwse heilige is, die vooral verering genoot nadat de parochie-organisatie al was uitgekristalliseerd en daarom weinig voorkomt als kerkpatroon (wel als patroon van in de late middeleeuwen gestichte altaren, kapellen en gasthuizen), dan is de toeschrijving door Herma van den Berg aan Anthonius zeer twijfelachtig.
Verhoeven beschouwt de patroonheilige van Paesens daarom -naar mijn mening terecht- als "onbekend".
Ik zou er het volgende aan willen toevoegen. Indien we ondanks de onzekerheid over de oorspronkelijke patroonheilige van de kerk toch een patroon zouden willen aanwijzen, dan komt Maria n.m.m. zeker meer in aanmerking dan Anthonitis. Ten eerste omdat Maria prominenter op de klok staat dan Anthonius (Maria bin ick gheheten) en ten tweede omdat Maria in tegenstelling tot Anthonius in deze streken in de twaalfde, dertiende eeuw, en ook eerder al, als kerkpatroon voorkomt. (Bij jullie in de buurt bijvoorbeeld in Bornwird).
Met vriendelijke groet,
Paul Noomen
Moeder Gods van Vladimir, ca. 1131, Tretjakovgalerij, Moskou.
Een bijzondere, zeer uitgebreide website over Antonius Abt is hier te vinden.
Verstuurd: donderdag 20 maart, 8.41 uur
Vandaag is het feest van de geboortedag van Mohammed. Hij werd rond het jaar 570 geboren en moslims vieren dit o.a. door veel zoetigheid te eten, symbool voor het positieve denken over de profeet.
Op deze video van YouTube hoor je verschillende koran-recitaties met beelden van o.a. de ka'aba in Mekka, het "Huis van Allah".
Op de website www.bijbelenkoran.nl zijn zowel de bijbel als de koran te lezen en worden overeenkomsten en verschillen besproken.
In de koran kom je vaak op een eenvoudige manier tegen dat de wonderlijkheid van de natuur wordt gezien als een "aanwijzing van God". Hieronder staat een fragment uit het tiende hoofdstuk van de koran, "joenoes" en staat ook op de website (vertaling F. Leemhuis):
Hij is het die de zon gemaakt heeft als verlichting en de maan als een licht en die ervoor standen heeft verordend opdat jullie het aantal van de jaren en de berekening weten. God heeft dat slechts in waarheid geschapen. Hij zet de tekenen uiteen voor mensen die weten. In het verschil van nacht en dag en in wat God geschapen heeft in de hemelen en de aarde zijn tekenen voor mensen die godvrezend zijn.
[...] Zeg: "Wie voorziet in jullie onderhoud vanuit de hemel en de aarde? Of wie heerst over horen en zien? En wie laat het levende uit het dode voortkomen en laat het dode uit het levende voortkomen? En wie regelt het bestuur?" Zij zullen zeggen: "God." Zeg: "Zullen jullie dan niet godvrezend worden?" Dat is God jullie Heer. Wat is er dan na de waarheid nog, behalve dwaling? Hoe kunnen jullie dan zo afgeleid worden?
Vandaag is het overigens vijf jaar geleden dat de Amerikanen Irak zijn binnengevallen. Gisteravond werd de documentaire No end in sight: The American occupation of Iraq uitgezonden. Een kijk in het politieke bedrijf achter de oorlog in Irak. Documentairemaker en politicoloog Charles Ferguson maakte een heldere analyse van de besluitvorming die leidde tot de oorlog in Irak. Aan het woord kwamen hoge regeringsambtenaren, militaire deskundigen, soldaten en journalisten. Ze waren ooggetuigen van de ineenstorting van Irak na het afzetten van Sadam en hebben net als Ferguson vele vragen.
Merkwaardig is dat deze mensen allemaal beweren dat Amerika geen ander plan had dan 'het omverwerpen van het regime van Saddam'. Toen dat in no time gelukt was begonnen de plunderingen, die nooit meer zijn opgehouden. Van hogerhand is door Rumsfeld aan de commandanten gecommuniceerd om plunderaars met rust te laten. Het gezaghebbende medische tijdschrift The Lancet publiceerde in 2006 de resultaten van een onderzoek onder Iraakse artsen naar het aantal slachtoffers in die periode. Men kwam tot een schatting van meer dan 600.000 doden. Momenteel zal het aantal tegen een miljoen lopen.
Verstuurd: dinsdag 18 maart, 21.10 uur
Op YouTube vond ik deze film Tibet the story of a tragedy, met oude beelden uit Tibet. Onder andere van een expeditie uit de jaren dertig door de nazi's. Hitler geloofde namelijk dat het Arische ras zijn wortels in Tibet had.
Vandaag heeft de dalai lama opnieuw een persverklaring uitgegeven. Hierin staat: "Since the Chinese Government has accused me of orchestrating these protests in Tibet, I call for a thorough investigation by a respected body, which should include Chinese representatives, to look into these allegations. Such a body would need to visit Tibet, the traditional Tibetan areas outside the Tibet Autonomous Region, and also the Central Tibetan Administration here in India. In order for the international community, and especially the more than one billion Chinese people who do not have access to uncensored information, to find out what is really going on in Tibet, it would be of tremendously helpful if representatives of the international media also undertook such investigations." Klik hier voor de hele persverklaring.
Ik geef toe: deze pagina dreigt zo langzamerhand een dagboek uit Tibet te worden. Toch zet ik hier nog graag het dagelijkse gebed van de dalai lama neer. Het is een tekst van de twaalfde-eeuwse boeddhistische meester Langri Tangpa, de acht verzen over het transformeren van de geest, die ik tegenkwam in het boek Wijsheid en Mededogen (2000) van de dalai lama:
Moge ik, vastbesloten om het hoogste doel te bereiken
ter wille van het welzijn van alle levende wezens,
dat zelfs het wensen vervullende juweel overtreft,
hen te allen tijde liefhebben.
Moge ik, in mijn relatie tot wie dan ook,
mijzelf ondergeschikt maken,
en vanuit het diepst van mijn hart
vol respect de ander boven mij stellen.
Moge ik, bij al mijn daden, mijn geest diepgaand onderzoeken,
en moge ik, zodra er mentale en emotionele kwellingen ontstaan
die mijzelf en anderen in gevaar brengen-
deze met al mijn kracht tegemoettreden en afwenden.
Wanneer ik wezens zie met een onaangenaam karakter,
onder druk van sterke negativiteit en groot lijden,
mogen zij mij dierbaar zijn -want zij zijn zo zeldzaam-
alsof ik een kostbare schat heb gevonden!
Wanneer anderen, gedreven door jaloezie
mij misbruiken, belasteren en minachten,
moge ik dan die nederlaag op mij nemen
en hun de overwinning laten.
Wanneer iemand die ik geholpen heb
of op wie ik mijn hoop heb gevestigd,
mij op uiterst pijnlijke wijze behandeld,
moge ik hem dan nog steeds beschouwen als mijn kostbare leraar.
Samengevat, moge ik heil en vreugde brengen
aan al mijn moeders, zowel direct als indirect,
moge ik kalm alle letsel en alle pijn
van mijn moeders op mij nemen.
Moge dit alle onbezoedeld blijven
door de smetten van de acht wereldse zorgen;
en moge ik, in het besef dat alles illusie is,
zonder mij vast te klampen, bevrijd worden van mijn boeien.
Verstuurd: dinsdag 18 maart, 8.41 uur
Foto's van afgelopen woensdag tijdens een special over wadlopen door de lokale omroep Oosterwolde.
Ik heb een lied gemaakt over het wadlopen. Ik hoop het binnenkort op internet te zetten.
Ik heb net voor de historische vereniging Avereest een verhaal geplaatst op de website www.200jaaravereest.nl. Het is een ontroerend oorlogsverhaal van een Amsterdammer:
Dedemsvaart, mijn Dorp
Door Herman Roering
Als geboren Amsterdammer in het jaar 1924 ben ik bijzonder gelukkig, dat ik dit hier boven mag schrijven. Niet dat ik jaren later met mijn ouders, broer en zuster naar Dedemsvaart ben verhuisd, nee, dat niet. Ik ben altijd in Amsterdam blijven wonen en nu in het jaar 2008, woon ik er nog steeds.
Waarom is Dedemsvaart dan mijn Dorp en zal dit altijd zo blijven? Er is een periode geweest tussen mijn geboortejaar en het jaar 2008, die van bijzonder grote betekenis in mijn leven is geweest en waarvan ik U hierna deelgenoot wil maken.
In 1940 brak in Nederland de oorlog uit en betekende dit voor mij, bij mijn 18e levensjaar, dat ik een groot aantal Duitse oproepingen ontving om mij te melden voor arbeid in Duitsland...
Verderop in het verhaal komt nog even de verloren gegane geschiedenis van mijn geboortedorp aan bod:
Terwijl ik dit allemaal opschrijf en in mijn herinneringen terugga naar die tijd, dat ik in Dedemsvaart verbleef, moet ik U zeggen, dat ik emotioneel weer met mijn gedachten alles meemaak, alsof het gisteren was. Zouden er nog veel mensen in Dedemsvaart leven, die mij zullen begrijpen? Wat was Dedemsvaart toen mooi, ondanks de donkere wolken die soms over het Dorp heen gingen. Wat was de Kalkwijk mooi met het lange plantsoen in het midden van de straat, lopend van Moerheimstraat tot Langewijk en wat waren de kleine vaak pitoreske winkeltjes aan de Kalkwijk en de De Wisseling in eenvoud mooi en wat is er van dat alles weinig meer over.
Door de noordenwind is er veel aanspoelsel tegen de dijk gekomen. Ik heb gehoord dat hier een Nederlandse naam voor is: "veek". In het Gronings wordt het "ruid' genoemd, de Friese naam ken ik nog niet.
Regenwolken uit het noordwesten
Een plaatje van de Inquisitie, waar ik aan moest denken toen ik net het nieuws over Tibet weer hoorde. Alle buitenlandse organisaties moeten vandaag Tibet hebben verlaten en van deur tot deur worden oproerkraaiers gezocht. Wie zich vrijwillig aangeeft bij de politie wordt "licht" gestraft, anders volgt een zware straf. Tijdens de Inquisitie, de Rooms-Katholieke rechtbank tegen de ketters in Zuid-Europa, rond 1200, ging het er aldus aan toe:
In de praktijk vormde zich al snel een vast patroon in het optreden van de inquisitie tegen de katharen. De inquisiteurs trokken van stad naar stad, van dorp naar dorp, met in hun gezelschap een secretaris, enkele klerken en meestal ook een door de wereldlijke macht beschikbaar gesteld gewapend escorte. Als een inquisiteur een stad of dorp bezocht, vroeg hij de plaatselijke pastoor om alle inwoners op te roepen om in de kerk te verschijnen. Iedereen kwam, want wegblijven alleen al kon een veroordeling tot ketterij opleveren. De inquisiteur hield op deze bijeenkomst een 'genade-preek'.
De bewoners werden daarna één voor één opgeroepen om te verschijnen voor de inquisiteur om hun zonden te bekennen en vergeving daarvan te vragen. De inquisiteur beloofde dat de boetedoening voor ketterij uiterst gering zou zijn, als men deze maar kwam afzweren. En inderdaad, wie een geringe mate van betrokkenheid met het katharisme opbiechtte, en het kathaarse geloof wilde afzweren, kreeg een min of meer symbolische boetedoening. Maar, en dat was waar het de inquisiteur om te doen was, men werd tevens geacht de waarachtigheid van de afzwering te bewijzen door het aangeven van twee verdachte personen, en dat met redenen omkleed. Die aangifte werd genoteerd en geheimgehouden. Wie geen anderen aangaf, kon alsnog zwaar gestraft worden, zelfs voor zeer lichte vergrijpen. Bron: http://home.scarlet.be/~mirepoix/geschiedenis/geschiedenis-5.htm
Verstuurd: zondag 16 maart, 13.44 uur
Volgens de dalai lama zijn in Tibet tenminste tachtig doden gevallen bij de onlusten van de afgelopen dagen. Hij gaf vandaag een persconferentie in Dharmsala in Noord-India, waar hij al bijna vijftIg jaar in ballingschap verblijft. Hij vertelde dat, behalve de mensenrechten, ook het milieu en het cultureel erfgoed in Tibet worden bedreigd. De Chinezen hebben de afgelopen tientallen jaren al veel kloosters en andere monumenten neergehaald.
In de Provinciale Courant van Zeeland stond gisteren een bondige analyse van de situatie: "Religie, het boeddhisme, is erg belangrijk voor de Tibetanen. Monniken worden vereerd en zij hebben een hoge morele en sociale status. Geen wonder dat de Chinese woordvoerder Qin Gang er de nadruk op legde dat de onrust geen 'religieuze' achtergrond had. Voor de regering in Peking zit de vijand in het Indiase Dharamsala. En om die aan te pakken is de steun van de Indiase regering nodig. Dus herinnerde Qin Gang New Delhi aan de goede onderlinge relaties en een eerder aangegane verplichting om de Dalai Lama en zijn volgelingen in bedwang te houden.
De Indiase regering reageerde prompt. Tibetaanse monniken die naar de grens trokken, werden tegengehouden en opgepakt. Pikant detail: zij waren niet onderweg om hun opstandige collega's in Lhasa te steunen, maar zij hielden een protestmars tegen de Olympische Spelen, deze zomer in China. Die Spelen stellen de machthebbers in Peking voor een dilemma. Het prestigeproject moet hoe dan ook en in volle glorie doorgaan. Het hard neerslaan van een Tibetaanse opstand kan dat frustreren. Stel dat een aantal westerse landen daarin aanleiding ziet de Spelen te boycotten.
Van de andere kant: in Tibet dient alles te blijven zoals het was. Het is mogelijk dat de Chinese machthebbers een voorbeeld nemen aan de junta in Myanmar (het voormalige Birma). Die liet ordetroepen eind vorig jaar keihard optreden tegen protesterende monniken. Er vielen tientallen doden en honderden gewonden. De wereld sprak er schande van, maar daar bleef het bij. Er is alleen één verschil: in Myanmar zijn geen Olympische Spelen."
Vandaag is de verkenning met wadlopen richting Simonszand geweest, het onbewoonde eilandje tussen Schiermonnikoog en Rottumeroog. We hebben het eerste stuk vanaf de kust bij Pieterburen verkend. Het valt me op dat het wad daar heel anders is dan bijvoorbeeld onder Ameland, veel gevarieerder, met diepe geulen en relatief grote mosselbanken. Helaas had ik mijn 'handtas' met fototoestel en kompas vanochtend in het wadloopcentrum laten liggen, zodat ik geen foto's heb gemaakt. Bovenstaande foto heb ik net van internet gehaald (foto: Els Knol-Licht, maart 2003).
Toen ik thuiskwam zat het huis vol met mensen, want Anshin had een dag met zenmeditatie georganiseerd. Klik hier voor meer informatie.
Verstuurd: vrijdag 14 maart, 13.35 uur
Deze week is het 49 jaar geleden dat het Tibetaanse volk in opstand kwam tegen China. Dat verzet werd hard neergeslagen door het Volksbevrijdingsleger en de dalai lama vluchtte naar buurland India. Nu is het opnieuw onrustig in Tibet en wordt de dalai lama beschuldigd aan te zetten tot geweld. De NOS-site meldt: "Reizigers die Tibet willen verlaten zeggen dat militairen op de luchthaven de controle hebben overgenomen en dat de ticketverkoop is gestopt. Verder stoort China satellietbeelden van CNN en BBC over de onrust in Tibet." Foto: Tenzin Choejor, Office of His Holiness the Dalai Lama. Zie www.dalailama.com.
Verstuurd: vrijdag 14 maart, 10.22 uur
Morgen is er een verkenning voor het wadlopen naar het kustdal tussen Simonszand en Schiermonnikoog. Vanwege het hoge water van de afgelopen dagen, als gevolg van de storm, leek het dat de verkenning niet door zou gaan. Maar vanmorgen zag ik op bovenstaande grafiek van www.actuelewaterdata.nl/waterstand, dat het water weer is gaan dalen. De zwarte lijn geeft het 'astronomische getij' bij de Lauwersoog weer: de voorspellingen op basis van de zon- en maanstand. De rode lijn is de werkelijke waterstand, zeg maar het astronomische getij dat verhoogd is door de luchtdruk en de wind. Zoals je kunt zien zijn de lijnen inmiddels bij elkaar in de buurt gekomen, zodat de tocht morgen hopelijk door kan gaan.
Verstuurd: donderdag 13 maart, 10.57 uur
Vanavond heb ik een optreden in schouwburg de Tamboer in Hoogeveen met een streektaalprogramma met meerdere artiesten. Klik hier voor meer informatie.
Vincent van Gogh verbleef van 11 september tot 5 december 1883 in Drenthe. Hij maakte er bovenstaande schets van een kerkhof in de buurt van Hoogeveen. Op 16 september schreef hij aan zijn broer Theo: "Mooi is het hier alles, waar men ook gaat. De heide is veel uitgestrekter dan de Brabantse bij Zundert of Etten althans, ietwat monotoon als het middag is en de zon schijnt overal, doch juist ook dat effect 't welk ik vruchteloos een paar maal reeds toch heb willen schilderen, zou ik niet willen missen." Klik hier voor meer informatie over het kerkhof van Van Gogh. Helaas is die uitgestrekte heide nu helemaal verdwenen rondom Hoogeveen.
Komend weekend is in Dordrecht de manifestatie 'Bouwen voor de geest' over religieze architectuur. Op de website is o.a. te lezen:
Bij het betreden van bijvoorbeeld een middeleeuwse kathedraal overvalt veel bezoekers -ook indien zij de kerk niet bezoeken als gelovige- een gevoel van verwondering, een sensatie van uitgetild worden boven het directe en tastbare. De ruimte brengt een effect teweeg in de geest dat de functie van die ruimte -het stimuleren van de godsdienstige beleving- niet alleen ondersteunt maar versterkt.
Welke elementen spelen daarbij de hoofdrol; welk spel van lichtval, vorm, kleur, diepte, ruimte en zelfs akoestiek brengt die ruimtelijke en geestelijke ervaring te weeg?
[...] In de loop van de geschiedenis heeft de tempel vele vormen aangenomen: hindoeïstische en boeddhistische, Egyptische en Griekse, aan synagogen, kloosters, kerken en moskeeën. Wat zouden al die bouwwerken gemeen hebben?
Verstuurd: woensdag 12 maart, 11.22 uur
Collega aspirant wadloopgids Melle ten Kate, hier tijdens de tocht naar de Engelsmanplaat afgelopen zondag, terwijl hij de marifoon test. Hij heeft een radioprogramma op de lokale omroep van Oosterwolde (Ooststellingwerf, Friesland) en heeft vandaag een extra lange uitzending georganiseerd rondom het wadlopen. Maarliefst vijf wadlopers zijn te gast, waaronder ik. Voor deze uitzending heb ik een lied gemaakt over het wadlopen.
Afgelopen zaterdag is de Wierumer Aak te water gelaten. Omrop Fryslân heeft een korte video gemaakt van de tewaterlating en de herdenking van de vissersramp van 125 jaar geleden. Klik hier voor meer informatie en/of om het filmpje te bekijken. Deze foto's werden gemaakt door Jan van den Ham.
Na de tewaterlating was er een herdenkingsdienst in de gereformeerde kerk van Moddergat. Daarna werd er een beeld onthuld aan de zeedijk. Ik kon hier niet bij zijn, omdat ik foto's maakte van het pianoconcours van Damwoude. Anshin was er wel en vond het indrukwekkend. Ook deze foto is van Jan van den Ham die op de Oere woont, vlak bij de plek waar deze foto genomen is.
Toen ik het schijfje met foto's van Van den Ham bekeek kwam ik ook deze foto's van zonsopkomsten tegen die hij rond zijn huis genomen heeft. Ik mocht ze ook op internet laten zien.
Gisteren heb ik de eerste verkenning voor het wadlopen van dit seizoen gedaan. We zijn naar de Engelsmanplaat geweest, de zandplaat tussen Ameland, Schiermonnikoog en de kust bij Moddergat.
De Engelsmanplaat, die in Friesland "de Kalkman" wordt genoemd. Rechts kun je nog net het baken zien, links staat het vogelwachtershuisje, dat ook vanaf de dijk in Moddergat te zien is.
We waren maar met ons drieën en het was regenachtig weer, waardoor het er nog stiller en meer afgelegen leek dan anders.
Er zaten vele tientallen eidereenden, die meestal in kleine groepjes langskwamen.
We waren afgezet aan de oostkant van het eiland. Hier komen we aan bij de westkant.
Op de terugweg liepen we langs het vogelwachtershuisje dat midden op het eiland staat. In de zomer zitten hier meestal mensen, maar die hebben er nu blijkbaar geen zin in.
Terug bij de boot, het laatste stukje moesten we weer door het water.
Gisteren schijnt via Omrop Fryslân op Nederland 2 een documentaire te zijn uitgezonden over de situatie rond kerken in Friesland. Ik heb het programma niet gezien, hopelijk komt het nog op uitzending gemist. Wel heb ik gisteren gekeken naar de Boeddhistische Omroep, met een uitzending over de opstandige Tibetaanse monnik Gendun Choephel (19031951). Deze is al wel op internet te bekijken, maar wordt aanstaande zaterdag ook op tv herhaald (om 9.31 uur). Klik hier voor (informatie over) de film.
Deze foto heb ik vanmorgen gemaakt van voorbijtrekkende (waarschijnlijk wilde) zwanen. Op de achtergrond is de kust van Schiermonnikoog.
Verstuurd: vrijdag 7 maart, 13.25 uur
Vandaag was de dag dat de Wierumer Aak naar Esonstad gebracht werd voor de tewaterlating morgen. Vanochtend kon ik nog snel een vlag ophangen.
Om kwart over twaalf kwam het schip bij ons huis voorbij.
Verstuurd: vrijdag 7 maart, 7.39 uur
Deze foto kwam ik gisteren tegen, het is van 24 juni 2005 in Moddergat. Anshin en ik hadden toen net een paar weken verkering en het was een van onze eerste uitjes. We wisten toen nog niet dat we hier anderhalf jaar later zouden gaan wonen.
Verstuurd: woensdag 5 maart, 17.42 uur
Gisteren en vandaag ben ik in Overijssel bij mijn ouders geweest. Het bleek dat mijn vader weer was gaan dammen, terwijl hij de vorige keer besloten had om na dertig jaar van de plaatselijke damclub te gaan. Zijn overweging was dat het toch zonde is om je capaciteiten niet te gebruiken. De partij die hij gisteravond moest spelen (tegen de buurman) eindigde in remise. Het was zijn eerste punt na zijn come back.
Mijn neefje Tomás moet altijd even wennen aan die vreemde oom uit Moddergat.
Verstuurd: dinsdag 4 maart, 8.07 uur
Deze foto heb ik gisteren geplaatst op www.200jaaravereest.nl. Avereest is een gemeente die ontstond als veenkolonie rond het kanaal de Dedemsvaart.
Dit is een foto van Jan van Piet uit Balkbrug met zijn jaagpaard. Hij kwam uit een familie die allemaal scheepsjager waren en die allemaal naar hun vader 'Piet' genoemd waren: Jan van Piet, Albert van Piet, Freerk van Piet en Paul van Piet.
Dit gedicht staat in een boek over de Dedemsvaart en is vermoedelijk door iemand in de jaren zeventig zijn geschreven, nadat het kanaal gedempt was:
Hé, zie de trambaan langs de Voart.
Doar 't leste schip met turf an boord.
En doar zie 'j Jan van Piet nog lopen.
Maar sinds de Voart niet meer bestiet
Bint de scheepsjagers uut de tied
Dus, Jan van Piet mos 't peerd verkopen.
Verstuurd: maandag 3 maart, 14.09 uur
Deze foto van mijn neefjes Yari en Tomás mailde mijn zus Anneke mij net.
Vanaf vandaag heb ik een gastenboek voor deze website. Klik hier om het te openen en te reageren.
Verstuurd: zaterdag 1 maart, 21.53 uur
Dit was Timo vandaag rond een uur of vier. Zijn uitdrukking zegt mij: "Wordt het nog geen tijd voor eten?"
Dit weekend waren de eerste verkenningen van de wadlooptochten voor het nieuwe seizoen. De geplande tochten zijn afgelast vanwege de storm en het hoge water van de afgelopen dagen. Dit zijn foto's van de toestand rond Noordpolderzijl vandaag.
Vandaag was de 'Omloop het volk', de opening van het wielrenseizoen in Vlaanderen. Het parcours liep zoals altijd door het prachtige platteland rondom Gent. Foto: patrick4you.wordpress.com
Er is vandaag een recensie verschenen van mijn cd op www.folkforum.nl.